בתחום הסנסו-מוטורי: מודעות גופנית בדגש על סכמת גוף, חציית קו האמצע של הגוף, וויסות סנסו-מוטורי בדגש על רגישות לתנועה ולאנרגיה של הסוס וקביעת קצב הסוס בהתאם למכשול, שיפור מוטוריקה עדינה וגסה בדגש על הפרדות תנועה בפלג גוף עליון דרך עבודה עם סוגרים לפתיחת השער ועבודה מדויקת עם המושכות. בנוסף, עבודת פלג גוף תחתון דרך מתיחת העקב למיקומים שונים בבית הצלעות של הסוס, כגון אגן או כתף בתרגילים הלטראלים.
בתחום הקוגניטיבי: תכנון תנועה והתארגנות, מודעות לכיוונים, קשב וריכוז בדגש על וויסות אימפולסיביות (מאחר ובתרגילים אלו יש לעבוד לאט ולעיתים אף לעצור ולחשוב), תפיסה חזותית והתמצאות במרחב, בייחוד כאשר מדובר במסלול הכולל מתקנים שונים ואף יותר כאשר עובדים לפי מפה מצוירת של המסלול (ניתן לצייר על החול או להכין דף שהרוכב יכול לקחת הביתה ו"להתאמן" עליו). בהמשך (בהנחה שלא מתכוננים לתחרות ספציפית)הרוכב יוכל אף לעצב מסלול משלו.
בתחום הרגשי: שיפור ביטחון ודימוי עצמי בדגש על דימוי גופני, הרוכב והסוס הופכים ליחידה אחת תוך פיתוח התקשורת של הרוכב וסוסו על מנת להגיע לדיוק המקסימלי ביותר במסלול. הרוכב מתחבר דרך העיסוק בTC לתחום נורמטיבי הקיים באופן עצמאי בעולם הרכיבה הגדול. חיבור זה עשוי, לדעתי, להעצים רוכבים ברכיבה טיפולית, שכן על אף מגבלה כזו או אחרת ניתנה להם היכולת לעסוק בתוך הרכיבה בתחום בו מתחרים רוכבים מעולם הרכיבה הספורטיבי. העצמה זו תביא לרוכבים אלו תחושת גאווה ותגביר את המוטיבציה שלהם להתקדם ולצמוח.
לעבודה הטיפולית באמצעות TC ניתן להפנות רוכבים רבים ברכיבה טיפולית. ביניהם רוכבים בעלי ADHD, ADD (קשיי קשב וריכוז עם/בלי היפראקטיביות), שיתוק מוחין, לקויי למידה. ליקויי תקשורת ועוד.
להלן נביא תיאור של תחרות TC שנערכה במרכז רכיבה הנמצא בתוך בית ספר לחינוך מיוחד. האוכלוסייה העיקרית אליה כוונה התחרות הייתה רוכבים בעלי מוגבלות שכלית התפתחותית (פיגור שכלי) ברמות שונות:
"המקצים לתחרות נבנו באופן כזה שאפשר לרוכבים בכל הרמות להשתתף. השיבוץ למקצים נעשה בהתאם לרמת רכיבה כפי שהוגדרה על ידי המדריך / מאמן של כל רוכב. הפרמטרים של רמת הרכיבה ודרישות התחרות הוגדרו בהתאם לתקנון הבינלאומי של Special Olympics עבור TC. את התחרות שפטו שופטים חיצוניים שנתנו ניקוד עבור כל משתתף. עם סיום המקצים של כל כיתה חולקו מדליות לכל הרוכבים. מדליות זהב וכסף למקומות ראשונים ושניים, ומדליות ערד ליתר המשתתפים. במהלך כל התחרות צפה קהל רב שכלל את משפחות הרוכבים וצוות החווה. ההתרגשות הייתה גדולה."
לסיכום, היתרונות של של מקצה ה-TC וקיום תחרות בכלל, עבור רוכבים עם מוגבלות שכלית, ועבור רוכבים ברכיבה טיפולית בכלל:
- המקצה הוא ויזואלי, מדיד ומאפשר פידבקים מיידיים.
- המקצה מודולרי ומאפשר התאמה למדרג גדול של רמות.
- עצם קיום תחרות, האימונים לקראתה והצורך להימדד על ידי גורם חיצוני מהווים מקור משמעותי להנעה עצמית ולאחריות אישית. ולהגברת ההשתתפות.
- המקצה דורש יכולות זיכרון, קשב ועבודה ברצף בין השלבים השונים של המסלול. בנוסף קיים צורך להפעלת יכולות ניהוליות ופתרון בעיות.
- השתתפות בתחרות עם קהל רב דורשת התמודדות חברתית מורכבת. הצורך להציג בפני קהל ושופטים דורש מתן תשומת לב יתרה על הופעת הרוכב בתחרות עצמה ובאימונים לקראתה.
- התחרות יוצרת "עליית מתח" אצל הרוכבים והצוות בייחוד ביחס לאוכלוסייה כרונית כגון רוכבים בעלי מוגבלות שכלית.
- החיבור לתחום נורמטיבי (ואף יוקרתי) משפר את הדימוי העצמי של הרוכבים ומשמש מקור לגאווה עבור משפחותיהם.
- מעמד חלוקת המדליות לאחר ההשקעה הרבה, מרגש ומעצים ביותר.