אנימל - אולי פשוט נביא כלב הביתה
לימודי טיפול בעזרת בעלי חיים | לימודים | מטפלים
חפש
כלב - אולי פשוט נביא כלב הביתה
כאשר הורים מופנים לכלבנות טיפולית עבור ילדם עולה השאלה הטבעית - "אולי פשוט נביא כלב הביתה?" מהו בעצם ההבדל בין טיפול בעזרת כלבנות טיפולית לבין אימוץ כלב למסגרת המשפחתית?

לצורך הדיון נתחיל בדוגמא קצרה: "אלון" בן שבע מגיע למפגש עם צ'רלי הכלב ועם המטפל בכלבנות טיפולית. אלון, אשר באינטייק (הפגישה הראשונית עם הורי הילד ואנשי מקצוע נוספים, יפורט בהמשך) תואר כילד המתמודד עם הפרעת קשב ועם קושי בוויסות החושי, מתחיל להציק לצ'רלי. מושך אוזן אחת, אוזן שנייה, קצת צובט... ואז צ'רלי מתרחק....
אלון מאד מתוסכל. למה צ'רלי הלך? ועכשיו ההבדלים -
בטיפול - המטפל משקף לאלון את הסיטואציה "שים לב. צ'רלי הלך. מה הוא מרגיש עכשיו? למה זה קרה? איך אנחנו יכולים לעזור לו להרגיש טוב יותר?" אלון והמטפל מעבדים ביחד את הסיטואציה ומנסים ביחד למצוא פתרונות שיחזירו את צ'רלי למשולש. עם הזמן, ההתנהגויות הרצויות מוטמעות ואלון ימשיך ויתנהג בצורה מותאמת לסיטואציה גם בחיי היום יום.
בבית - סיטואציה אפשרית אחת היא שהתסכול ממשיך, מה שגורם לאלון להמשיך בהתנהגותו ולנסות שוב "להיות עם צ'רלי" באותו אופן. סיטואציה שנייה היא שאחד מבני הבית אומר לאלון להפסיק להציק לצ'רלי. כך או אחרת, נוצר מתח סביב הסיטואציה ולא תמיד ניתן לפתור אותו בצורה פשוטה.
 
המשולש הטיפולי
המשולש הטיפולי הכולל מטופל, מטפל וכלב מעלה לעתים תהיות לגבי נחיצותם של המטפל / הכלב הטיפולי ביחס לשימוש בכלב הבית.

יתרונותיו של כלב הבית רבים - הוא נגיש, הוא נמצא שם תמיד והוא מכיר את המטופל ובני משפחתו מקרוב. 

עם זאת, כאשר אנו מגדירים תהליך כטיפולי, עלינו לבחון מחדש את התאמתו של כלב הבית למשולש. הנוחות שבשימוש בכלב הבית ברורה. אולם, האם ניתן להגיע לאותן תוצאות בעבודה עם כלב הבית? לצערנו, ברוב המקרים לא.

התהליך והמשולש הטיפולי - מטופל, מטפל וכלב טיפולי
תהליך טיפולי הוא מערך מוגדר. יש לו מטרות וחוזה טיפולי, התחלה וסוף, מפגשים באורך ומקום מוגדרים וכמובן - מטפל מקצועי ומיומן.

המטפל, העוסק בכלבנות טיפולית, הוא בעל ידע תיאורטי ומעשי בתחום. הוא מכיר את התיאוריות הפסיכולוגיות המרכזיות בטיפול בילדים, בעל ידע ונסיון רב בכלבנות ובאילוף כלבים, והוא בעל נסיון בעבודה טיפולית המשלבת גם כלבים במקרה של ילדים - הוא פגש את הוריו של הילד, הבין מהם את האתגרים המרכזיים עמם מתמודד הילד והגדיר איתם במשותף את מטרות הטיפול. פגישה ראשונה זו נקראת אינטייק. בחלק מהמקרים משתתפת בפגישה זו גם עובדת סוציאלית, יועצת בית הספר או דמות מקצועית נוספת המכירה את המטופל ואת קשייו ומסייעת בהכנת התכנית הטיפולית עבורו.

הכלב הטיפולי - מה שהופך כלב ל"טיפולי" הוא שילוב של מזג נוח ורגוע. על פי רוב נעדיף כלב לא תוקפני או דומיננטי, אבל בעל אנרגיות ומוטיבציה לעבודה (כן, זו עבודה של ממש). הכלב צריך להיות מסוגל להתאים את עצמו לסיטואציות שונות, למקומות שונים ולאנשים שונים: נכים המגיעים בכסא גלגלים, אוטיסטים או בעלי מוגבלויות אחרות, הורים אשר מתנהגים באלימות עם ילדיהם, נגמלים מסמים, נוער בסיכון, וגם ילדים - המגיעים כדי לשפר מיומנויות חברתיות, הילד שיש לו קושי בויסות חושי ועלול לגעת בכלב באופן חזק מדי ומקומות שונים.
הכלב הטיפולי הוא כלב שאנו יודעים לצפות את התנהגותו. הוא יכול להתנהג באופן מגוון, למשל להיות לעתים פעלתן ולעתים רגוע יותר - בהתאם לצורך (ממש לא רובוט) אבל כזה שניתן להנהיג וכמובן שהשהייה במחיצתו תהיה נעימה.
הצוות הטיפולי הכולל את המטפל והכלב צריך לדעת לעבוד ביחד, כאשר הכלב מבין את הג'סטות של המטפל ונוהג בהתאם. 

התכנית הטיפולית
התכנית הטיפולית, כאשר עובדים באופן מובנה עם מטפל וכלב טיפולי (לעומת כלב הבית) מוגדרת מראש. לדוגמא: המטרה הראשית יכולה להיות העצמה ופיתוח תחושת מסוגלות, הקניית כישורים חברתיים, ביצוע פעולות מורכבות, סיוע בהתמודדות עם קשיים בויסות החושי, שיפור יכולת ההתארגנות ועוד.

כלב הבית
כאשר עובדים עם כלב הבית קיים ב-SETTING הרבה מטען רגשי שנמצא שם תמיד. גם בזמן הטיפול. הימצאותו של הכלב באופן מתמשך בחייו של המטופל, עלולה לעתים להביא למורכבויות וקשיים שאינם קיימים עם הכלב הטיפולי. לדוגמא, אם חווינו תסכול או קושי בזמן הטיפול, המטופל ימשיך, באופן טבעי לנסות ולתרגל עם הכלב, גם במקרים בהם לא יהיה סיכוי להצלחה. המטפל לא יהיה שם כדי לתווך לשקף ולווסת את התהליך. כתוצאה מכך עלולים להתפתח תסכולים, תחושות של זעם של המטופל כלפי עצמו וכלפי הכלב. יתרה מכך, כאשר הכלב ממשיך להיות נוכח וללוות את ההתרחשויות השונות בבית, חלקן טובות יותר וחלקן פחות הוא מאבד מערכו הטיפולי.

בנוסף, אנו מוצאים כי הכנסת כלב לבית שיש בו לעתים קשיים וחוסר יציבות, מביאה למתחים ותסכולים נוספים. התלהבותם של הילדים מה"כלב שלהם" והתכניות ארוכות הטווח ללקיחת אחריות מצדם עוברת במהירות האור, וההורים נותרים עם קושי נוסף שיש להתמודד איתו, בנוסף לשיעורי הבית, המבחנים והמטלות השונות.

לכן, מעבר להנאה וכיף, הקשר עם כלב הבית שונה באופן מהותי מהתהליך הטיפולי המורכב אשר מעורב בו כלב אשר עבר הכשרה לנושא וכמובן מטפל שמווסת ומכוון את התהליך.

לסיכום
טיפול הנעזר בכלבים מצריך מטפל, כלב אשר נבחר והוכשר למטרה זו, תהליך הכולל הכנה, מטרות, מעקב הדרכה וליווי של אנשי מקצוע. יש לו התחלה וסוף אשר מאפשרים להסתכל על התהליך מבחוץ ולבחון את יעילותו. כלב ביתי, מקסים ככל שיהיה יכול לתת המון לבני המשפחה, לשמח ולהיות עוד בן בית. אבל לא ייתן את המענה אשר ייתן מטפל מקצועי וכלב אשר רכשו ידע מקצועי ונסיון לתחום זה בדיוק.
מאת: אילן פרומקין, הכלביה הטיפולית במרכז לרכיבה טיפולית בישראל
טיפול בעזרת כלבים מאפשר לילדים לשתף ברגשות דרך התקשורת עם הכלב. מתאים לילדים ובני נוער עם: ​חרדות​​, טראומה, שינויים בתא המשפחתי, מופנמות, אתגרים חברתיים, גילוי אלימות ועוד. מטפל בעזרת בעלי חיים מוסמך מטעם מכון מגיד, מבית האוניברסיטה העברית. מאלף כלבים מוסמך מטעם מכללת מאי-דוג, בחסות האוניברסיטה העברית ומטעם מכללת אנימה גישה חיובית (force free). תואר ראשון במנהל עסקים.
 
אזור שירות: כפר הס, השרון והסביבה
phone4, phone, contact, telephone, support, call
טלפון:  אילן זהר - 050-8086623