הקניית חוויות של הצלחה, יצירת קשר וקירבה, חוויות סיפוק, שמחה והנאה, התמודדות רגשית עם תהליכי חיים טבעיים כמו מחלה, מוות ולידה. שיפור הדימוי והביטחון העצמי, שחרור מפחדים, הגברת תחושת השלווה והביטחון, שחרור רגשות ועוד...
במפגש הטיפולי אנו עובדים על המטרות של רגש וידע שנקבעו מראש - בהנחיית המטפל ובעזרת החיה, עובדים לפי יעדים ומטרות קטנות - וכל הישג קטן יכול להיות מאוד משמעותי בחיי המטופל. במפגש ניתן להשתמש באופרציות בהן המטופל הוא פסיבי כגון צפיה בהתנהגות של חיה, או אופרציות בהן המטופל הוא אקטיבי כגון: האכלת החיה...
המטרה: טיפוח מודעות עצמית - זיהוי צרכים אישיים ונטיות רגשיות כגון: צורך במגע, צורך בחום ובחיבה. טיפוח המודעות העצמית ובהמשך טיפוח מודעות לזולת – טיפוח חיבור לנטיות העצמיות והתגברות על הקושי לבטא רגשות. נבחר בעל חיים פרוותי (כלב, מכרסם...) המעניק חום ומגע, נעים לליטוף.
אנמנזה (איסוף מידע רחב ככל האפשר), הגדרת הנרטיב של המטופל (בניית "סיפור חייו" כגון: דחיות, נטישות, התעללות, השפלות, פגיעה בערך העצמי, כוחנות ושליטה, העדר שייכות, מעברים ממסגרות, אי ודאות, חרדות, גרימת נזק לעצמי ועוד...). הכנת מסגרת הבנה תיאורטית (על סמך תיאוריות פסיכולוגיות ננסה להבין את האישיות וההתנהגות)...
אחד מהתיעודים הראשונים בשימוש בבעלי חיים בתהליכים טיפוליים היה בבית החולים "סנט אליזבט" בוושינגטון ב-1919. שם הוכרו הכלבים כידידים של המטופלים במחלקה הפסיכיאטרית, אך בעקבות הגילוי של תרופות פסיכיאטריות הופסק הטיפול באמצעות כלבים באמצע המאה ה-20 ולא היה עוד דיון בערכם של בעלי החיים ככלי טיפולי עד 1944...
מחקרים רבים מראים שחיות מחמד משרות על בני הגיל השלישי אופטימיות ואושר, מעניקות להם חיוניות ומפיגות את תחושת הבדידות והחולי. השותפות בין האדם המבוגר לחיית המחמד תורמת לאיכות חייו, לעלייה בתחושת האושר, להפחתת הבדידות ולשיפור הבריאות הפיזית והנפשית.
במרכז היום לנפגעי סמים, נהוג היה לעבוד בקבוצות. הקבוצה היא בסיס, מקור לתמיכה ושייכות באמצעותה ניתן בהדרגה לחלוק קשיים, לחוש שוב בטחון, ולנסות לחזור לאט לאט לחיים רגילים. רויטל, בחורה אינטיליגנטית, חריפה, מיוחדת במינה - התקשתה מאוד להשתלב בקבוצה: היא הייתה חשדנית, תוקפנית, ומסוגרת...
בישראל טיפול באמצעות דולפינים התחיל בשנת 1991 הטיפול מיועד לילדים מעל גיל 7 עם מגוון בעיות. הטיפול מתמקד במפגש בין ילדים ודולפינים. יש לדולפינים את היכולת לזהות בצורה שובבנית, את הקושי של הילד. הטיפול מאפשר לילדים עם קשיים שונים (פיזיים, שכליים, רגשיים) למצוא יחד עם הדולפינים כיוון חדש להחלמה.
קבלה ללא תנאי - בעלי החיים מקבלים את המטופל ללא תנאי, ללא שום קשר להתנהגותו, מראהו או מצבו החברתי. אצל בעלי החיים כולם אהובים ורצויים והילד זוכה לסביבה חמה ומאפשרת, ללא ביקורת או שיפוט כלפיו. סביבה חיה ודינמית- מרחב פינת החי מכיל בתוכו בעלי חיים שונים ומגוונים, בעזרתם לומד הילד לראות את האחר, להתחשב בצרכיו...
"לא לזוז" הוא לחש בקול רגוע אך תקיף, החבל המתוח נע כמו היה חכה בידיו המיומנות של דייג, "תמי, זה כביש, אנחנו צריכים להיזהר" הסביר בלחש, הוא עמד יציב כסלע במדרכה, משמש לה עוגן בטוח למול הסכנה. האוטו האדום עצר לידינו, וממנו ניבטה אישה בהלם" היי אמא" חייך מבלי להרפות את החבל, רחל לא הבינה כיצד בנה שמעולם לא הצליח לרסן...
קשיי התקשורת אותם חווים אוטיסטים, אין בהם להעיד בהכרח על חוסר הבנה או מודעות. לעיתים הם באים לידי ביטוי בתגובה ולא בקליטה.
דפוסי הדיבור עשויים להיות שונים: גובה הצליל בדיבור, האינטונציה, הקצב ושטף הדיבור. קשיהם, כמו גם קשיי הסביבה להבין את עולמם, מקשים על יצירת תקשורת יעילה....
עוברים בדלת פינת החי ע"ש רינת, מוצאים את עצמם לפתע בעולם אחר. מקום שקט וקסום, נעים ושלו. צ''ינצ''ילות, ארנבונים, צבים, דגים, עטלפים, חמוסים, דגים ולטאות – כל אלה ואחרים מחכים לילדים, המגיעים למקום כדי להירגע ולהתאושש מעוד יום טיפולים מפרך במחלת הסרטן.
שפן (hyrax) - בעל אוזניים קצרות ועגולות וחסר זנב. השפן אינו שייך למשפחת המכרסמים והוא קרוב גנטית של הפיל. זהו שפן הסלעים הנראה בארצנו בצפון ובדרום מתחמם עם משפחתו בשמש בין הסלעים. ארנבת (hare) – בעלת אוזניים ארוכות מאוד ורגליים אחוריות גדולות. בארץ נפוצות ארנבת המדבר והארנבת המצויה...
טיפול דיאדי היא שיטת טיפול, בה מטפלים בקשר בין הילד והוריו, במבנה ייחודי: אם-ילד-מטפלת, אב-ילד-מטפלת, ומפגש הדרכת הורים. נוכחות בעלי החיים במפגש הדיאדי מעלה את רמת מורכבות המבנה, ממפגש משולש למפגש מרובע.
בטיפול הדיאדי, אנו בוחנים את האינטראקציות השונות ואת המשמעויות של היחסים...
לעבודה עם בעלי חיים יתרונות רבים במישור החברתי שכן הם יצורים חיים המושכים תשומת לב, הם מהווים נושא שיחה בטוח ומרככים את הדחייה לשונות ומאפשרים טיפול בנושאים חברתיים רבים. הטיפול בעזרת בעלי חיים בפינת החי או בגן החיות, מותאם באופיו ובתוכן שלו לגיל, לשלב ההתפתחותי של המטופל, ליכולותיו ולהעדפותיו.
הקליניקה של המטפלים בעזרת בעלי חיים היא פינת החי, בה נמצאים כל ה"כלים" הנחוצים לעבודה פורייה. עם זאת, פינת חי שממוקמת באזור המזמן מגע עם הטבע, תספק אמצעיים משמעותיים נוספים. המפגש של מטפל והמטופל בפינת חי נתרם רבות כשהוא מתרחש בסמוך לטבע. עצם היציאה לשטח מסקרנת ומאפשרת הבנה...
הטיפול ייעשה עם כלב, בינוני עד גדול (עד 35 ק"ג), לא קטן. בטיפול תהיה התמקדות בהתמודדות המטופל עם בעיות בתנועה ובהתמודדות עם הכאב. כמו כן, ניתן יהיה לשלב בין השניים על מנת להגיע למטרה טיפולית שהיא ללמד מחדש את המטופל להתמודד עם פעילויות יומיומיות ובכך להכין אותו לחיים שלאחר השיקום...
לבעלי חיים יש תכונה מדהימה, הם מקבלים אותנו בני האדם כמו שאנחנו וללא שיפוט. כאשר בעלי חיים נוכחים בטיפול הם גורם טיפולי נוסף חי ומגיב לסיטואציה, מה שמקנה לסוג זה של טיפול יתרון גדול על פני סוגי תרפיות אחרים. היתרון המשמעותי של תחום הטיפול בעזרת בעלי חיים הוא שבעזרת החיות ניתן לעקוף מחסומים רבים שקיימים בטיפול רגיל...
תחום ההתערבויות בעזרת בעלי חיים הפך לפופלרי ב- 20 השנים האחרונות בכל רחבי העולם וכך גם בישראל. התחום מחולק לשלושה תתי תחומים, HIPOTHERAPY - טיפול בעזרת סוסים וברכיבה, AQUATHERAPY - טיפול במרחב ימי, שחייה עם דולפינים, צלילה, תצפית באקווריומים והשלישי זה טיפול בעזרת בעלי חיים.
ענת היא ילדה בת 14 ומאוד שמנה. כולם צוחקים עליה ואין לה חברים. בפינת החי ענת פרחה, היא אהבה את תשומת הלב של החיות. בעלי החיים קיבלו את ענת כמו שהיא, ללא קשר למראה החיצוני שלה, לצבע עורה או למינה, הם אהבו אותה כיוון שהיא הייתה דואגת להם, מלטפת, מאכילה ומנקה את הכלובים שלהם.
בעלי החיים מהווים גירוי חושי בו אנו נעזרים בסיוע הטיפולי. בין היתר, עובדים בעלי החיים על חוש המישוש. לבעלי החיים כסויות שונות התואמת את סביבת המחיה שלו ואקלים, מבנה גופו ותנועתו, איומים וטורפים, טריפה וחיזור...לכל כסות מאפיינים משלה: פרוות הארנבון הנעימה לעומת עור הקשקשים הדוקרני של האיגואנה...
קצב לב מהיר אצלנו, בני האדם, הינו סממן לעוררות גופנית היכולה לנבוע, בין היתר, גם מפחד. ככל שהיונק קטן יותר, כך הלב שלו פועם מהר יותר. זוהי דוגמא לעובדה ביולוגית אותה ניתן למנף לטובת העבודה הטיפולית שלנו יחד עם נטיית האדם להאנשת בעלי חיים. כלומר, לאדם נטייה לייחס לבעלי חיים תכונות, רגשות ומחשבות אנושיות.
חוזקות הזואו-תרפיה (הטיפול בעזרת בעלי חיים) הביאו להתרחבות משמעותית בהיקף הפעילות שלו כעזר טיפולי למגוון רחב של אוכלוסיות - ילדים עם צרכים מיוחדים, נוער בסיכון, קשישים, אוכלוסיות בתהליכי שיקום פיסי או רגשי, משפחות ועוד.
ד"ר יוני יהודה, 45, מחנך ומסייע טיפולי בעזרת בעלי חיים, סבור שהחברה הישראלית ומערכת החינוך שלה ניצבים בפרשת דרכים. משהו בסיסי, לדבריו, התבוגג והתחלף במרדף אין-סופי אחר ציונים. "התנתקנו לגמרי מהרגש והנפש", הוא אומר.
שירי היא ילדה בת 8, לשירי אח גדול והיא לומדת בביהס רגיל, בכיתה קטנה. ההורים נשואים. לשירי יש P.D.D. שירי מאד אוהבת בעלי חיים, אך בד בבד נרתעת מהם מעט. אם חיה עושה משהו ששירי לא אוהבת היא צורחת ומסוגלת
"באנו חושך לגרש. בידינו אור ואש."
שקורט, כלבי, שמע איתי את השיר הזה בפעם הראשונה הוא היה אז קטן. בן 4.
גם אני לא הייתי אז כך כך גדול.
"סורה חושך מפני האור."
יוני, בן עשר בכור במשפחה. יש לו שני אחים הצעירים ממנו בחמש שנים. התפתחותו מתוארת ע"י ההורים כתקינה פרט לבעיה שפתית שטופלה אצל קלינאית תקשורת. לאחרונה מרבה להתפרץ בבית בבכי וצעקות לגבי כל אירוע שאינו מתנהל על פי רצונו.
הטיפול מיועד לכל הגילאים, החל מגיל שנתיים וחצי ועד זקנה: ילדים, נוער, מבוגרים וקשישים. ילד קטן הסובל מבעיות קשב וריכוז, בחור צעיר על כיסא גלגלים, בחורה שחוותה חוויית נטישה, ילד שננשך ע"י כלב ומפחד מבעלי חיים, אישה מבוגרת הסובלת מבעיות נפשיות... אלה הן רק דוגמאות למי ניתן לעזור.
במסגרת תכנית הדגל של משרד החינוך, "האחר הוא אני", נפתח בשנה"ל תשע"ה בית ספר למתבגרים עם ASD (אוטיזם) על כל הספקטרום, "מול התבור", ע"ש בנימין רוטמן, בתוך כפר הנוער הוותיק ע"ש "כדורי". פינת החי בכדורי משרתת את תלמידי חטיבת הביניים של כדורי ואת תלמידי בית הספר "מול התבור".
רעות (שם בדוי) בת ה 9 הגיע לפינת החי ע"ש רינת בבית אורנית, פינת חי טיפולית, בעקבות מחלת הסרטן של אמה. בית "אורנית" הנו מרכז תמיכה וסיוע, המארח משפחות של ילדים או מבוגרים...