אנימל - כיצד כלבי שירות מסייעים לילדים על הספקטרום האוטיסטי
לימודי טיפול בעזרת בעלי חיים | לימודים | מטפלים
חפש

כיצד כלבי שירות מסייעים לילדים על הספקטרום האוטיסטי

כתבו: אילן פרומקין וצוות "המרכז להכשרות כלבי שירות"
"איזה כייף אני יכולה לראות טלוויזיה הערב עם בעלי....." משפט זה נאמר ע"י בתיה אמא של יסמין לאחר שנים בהם ישנה לצד ביתה.

יסמין בת ה 8 אובחנה ב-ASD לפני כחמש וחצי שנים. ובשנים האחרונות "טקס" השינה הלך והפך נוקשה ומורכב יותר ויותר. על מנת שיסמין תירדם היא הייתה זקוקה לאימה לצידה במיטה. כשבועיים לאחר שקיבלו את "דיקסי" הסכימה יסמין לישון ללא נוכחות בתיה כשדיקסי תפסה את מקומה.

אומנם דיקסי לא אולפה לסייע ספציפית לשינוי "טקס" השינה של יסמין אך הדבר פשוט קרה כחלק מהקשר שנוצר ביניהם  ועשה שינוי באיכות החיים של משפחה שלמה. הדבר ממחיש את ההשפעה הרבה שיש לכלבי השירות על הילדים ועל בני המשפחה שלהם. 
 
ילדים על הספקטרום האוטיסטי מתמודדים עם קשיים רבים בבית מחוצה לו. כלבי השירות מאולפים לסייע לילדים ולבני המשפחה להתמודד ולהתגבר על הקשיים.

לדוגמה: בעת היציאה מהבית למקומות ציבוריים וחדשים בפרט, ילדים עם ASD חווים קשים עקב הצפה חושית שנוצרת מהקושי להכיל ולסנן בבת אחת את כל המראות והקולות. בעוד שילד ללא קשיי ויסות יכול להתמקד בקול ההורה שמדבר אליו ולסנן את קול הקריין בקניון או את המוסיקה מהדוכן ליד. ילד עם ASD אינו יכול וחווה אותם באותה עוצמה.

עקב הצפה זו הקושי של הילדים מתבטא בהתנהגויות "סטריאוטיפיות" המבקשות ל"מסך" את ההצפה אם דרך גרייה קולית (השמעת קולות, שירים), ויזואלית או אודיטורית כחלק ממנגנון התמודדות עם החרדה. לעיתים הדבר ילווה בפעילות ידיים(נפנופים) ואף נסיונות לברוח פיזית מהמקום המציף. תופעות אלו ולעיתים תחושת אי הנעימות כתוצאה מתגובת הסביבה והרצון של ההורים להקל על הילד מונעים מהמשפחה לצאת למקומות הומי אדם ויציאות אלה נשמרות למקרים הכרחיים בלבד.

כלב השירות מאומן ללוות את הילד ומשפחתו במקומות ציבוריים ומסייע רבות. ההיכרות והקשר שנבנה בין הילד לכלב השירות עוזרת לכלב לשמש כעוגן פיזי ונפשי, כמקור לביטחון בעבור הילד ובני המשפחה המלווים אותו.

אז כיצד כלבי שירות מסייעים הלכה למעשה לילדים על הספקטרום האוטיסטי ובני משפחותיהם:
כלבי השירות עוברים תהליך ארוך וייחודי של בחירת כלבים ואילוף על מנת לאפשר לכלבים לקבל גישה למקומות ציבוריים.

במהלך השהות של הילדים במקומות ציבוריים הם מלווים לכל מקום ע"י כלבי השירות האישיים שלהם. כלב השירות מסייע לילד להישאר רגוע ולהתמודד עם המעברים בין המקום הידוע (רכב המשפחה לדוגמא) לבין מקום חדש ומאתגר (מרכז קניות). במקרה זה הכלב מעניק תחושת ביטחון ומוכרת לילד כאשר הוא צריך להתמודד עם גירויים רבים אשר עלולים "להציף" את הילד. במידה והכלב מזהה סימנים של לחץ אצל הילד הכלב יסייע לילד ע"י ביצוע התנהגויות אשר הוא למד מראש לבצע במקרים אלה. ההתנהגויות  יהיו הסבת תשומת הלב של ההורה, יצירת קשר פיזי בין הכלב לבין הילד.

(מחקרים מראים כי לחץ מגע כגון חיבוק מסייע לילדים על הספקטרום להירגע ולווסת את עצמם) הכלב יצור קשר עם הילד במגוון של דרכים בין הנחת ראש ולחיצה על רגלו של הילד בעזרת הראש והאף ועד לכדאי חיבוק של הכלב את הילד או חיבוק של הילד כאשר הוא על הרצפה (כפי שניתן לראות בתמונה).

לכלב במקומות ציבוריים יש גם תפקיד בטיחותי, אחת הדרכים בהם הילדים מתמודדים עם ההצפה הרגשית והחושית בעת הגעה למקום חדש היא בריחה או נדידה מהוריהם. התנהגות זו מעוררת חשש אצל הורים רבים. אז כיצד הכלב יכול לסייע במקרה זה?

הכלב לומד לזהות ולהגיב במקרים בהם הילד מתחיל ולהתרחק מהוריו וממקום בטוח. על מנת שהכלב יוכל לעשות זאת בצורה יעילה על הכלב והילד להיות מחוברים פיזית באופן.

במקרים בהם הכלב מזהה התרחקות של הילד הכלב ימנע פיזית מהילד להתרחק ואף יתריע בפני ההורים על כך. דרך נוספת לסייע להתמודד עם החרדה של המשפחה וההורים היא ללמד את הכלב לאתר את הילד במקרה והילד ברח במקום ציבורי. (מניסיון העבר במקרים בהם הבריחה הייתה בעיקר חלק מטקס של הילד להתמודד עם הגירויים השתתפות הכלב במשחק וכישלון המחבואים הוביל להורדת המקרים ואף למניעה בטווח הארוך).

כלב שירות לילד על הספקטרום האוטיסטי בשונה מכלבי שירות אחרים מאולף לעבוד עם בני המשפחה ועם הנעזר בכלב ולא רק בנעזר בכלב כנהוג בכלבי שירות. ולכן נדרשת מחויבות רבה מצד בני המשפחה לאורך התהליך ולאורך חיי הכלב.

נוכחות הכלב עם הילד מעודדת את הילד לתקשורת מילולית ושאינה מילולית. הכלב מעודד את הילד לבוא עמו בתקשורת בצורה בלתי פורמלית או בצורה פורמלית על מנת לנעזר בכלב אך חשוב מכך הכלב מהווה מגשר בין הילד לבין הקהילה הסובבת אותו. נוכחות הכלב מעודדת את הסביבה ליצור קשר עם הילד ובכך מסייעת לילד בפיתוח יכולות תקשורת. 

יש לציין שכלבי שירות מתאימים במקרים בהם הילד אינו מתקשר באמצעות מילים מכיוון שניתן לאלף את הכלב להגיב גם לסימני ידיים ואף לעזרים תקשורתיים אחרים.

כלבי שירות לילדים על הספקטרום האוטיסטי ולבני משפחותיהם יוצרים שינוי משמעותי באורחות החיים ובאיכות החיים. 
 
בוגרת תואר ראשון בפסיכולוגיה ותואר שני בחינוך מיוחד, מטפלת בגישה הקוגניטיבית התנהגותית. טיפול בעזרת כלבים בשילוב CBT מתאים לילדים ונוער (מגיל 6) החווים  קשיים רגשיים, חברתיים והתנהגותיים. כגון רגשות של ערך עצמי נמוך, חרדות שונות, קושי בשליטה ויסות עצמי, בעיות קשב וריכוז, דחייה חברתית, בדידות ועוד. הטיפול פרטני.  "קסם של כלב" - תכנית טיפולית קבוצתית לילדים ונוער במסגרות חינוכיות. בנוסף - חינוך כלבי שירות ותרפיה, הכשרת כלבים טיפוליים לבעלי מקצועות החינוך והטיפול.
אזור שירות: ירושלים והסביבה
טלפון: 052-699-9455
phone4, phone, contact, telephone, support, call
עופרי המפה שוחט
טיפול בעזרת כלבים בשילוב טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)